@ Things Really Changed (AVSLUTAD)

Chapter 3 - Work

Nästa morgon vaknade jag med en riktigt kraftig huvudvärk. Hände verkligen allt det där igår? Bråkade jag med Justin? Ska min mamma skicka iväg mig till Afrika? Allt jag minns är att jag sprang upp på mitt rum, började gråta och somnade. Jag ska inte arbeta i Afrika, inte en chans. Jag skrattade till för mig själv och reste mig upp.
''Rise and shine'', muttrade jag för mig själv. Jag gick ner för trappan och in till köket. Mamma kollade upp från sin tidning och kollade på mig med en misstrogen blick.
''Jag är ledsen'' sa hon och slog ut med händerna. ''Men du måste lära dig en läxa''. Jag höjde på ögonbrynen. Jag kan väl ta hand om mitt liv själv? Jag fyller arton nästa år, jag klarar mig fint. Eller hur? Jag skakade bort mina tankar och kollade på mamma med en arg blick.
''Jag kan ta hand om mig själv'' sa jag och hällde upp ett stort glas vatten som jag snabbt drack upp.
Hon skakade på huvudet. ''Tydligen inte!'' Sa hon och kollade sorgset på mig. ''Jag är verkligen ledsen Rose. Men det här är det bästa för oss alla'' fortsatte hon och såg faktiskt riktigt ledsen ut. Och för en gångs skull kände jag mig.. Illa till mods. Hon kanske hade rätt. Jag skulle kunna åka till det där stället, det är ju rätt skönt att få komma utomlands. Men jag vägrar att jobba.
''Var i Afrika ska jag?'' Sa jag. Mamma kollade förvånat på mig, men lös upp. ''Botswana''.

*

Jag satt på båten nu, påväg till Bot... Någonting. Efter att ha åkt båt skulle jag sedan åka flygplan och sen skulle en taxi köra mig till något konstigt område. Båten skulle iallafall stanna i Tunisien, vad jag visste.
Jag suckade tungt och kände mig rastlös. Jag drog upp min mobil ur fickan, tog ett nytt kort och la upp den som profilbild, till bilden skrev jag: ''På båten...''


*

Botswana. Jag hoppade ut ur taxibilen, betalade chauffören med pengarna mamma gav mig och tog ut min resväska innan taxichauffören körde vidare. Jag vände mig om och kollade på det lilla bruna trähuset. Hur ska jag överleva här? Jag skakade på huvudet för mig själv och gick upp på den lilla tröskeln. Jag tog ett djupt andetag innan jag knackade på dörren.
Den öppnades direkt av någon okänd kvinna med kortklippt hår. Hon granskade mig och lös upp. ''Du måste vara Rose! Välkommen! Kom in!'' Sa hon på hackig engelska. Jag pressade fram ett stort leende.
''Tack''.
Hon log och flyttade på sig så att jag kom in. Jag klev in i huset och ställde min resväska innanför dörren. ''Låt mig hjälpa dig!'' Sa hon och drog med min resväska in i ett annat rum. Eftersom att hon behöll sina skor på så gick jag in med skorna på. Jag kollade ner på min lila kjol och min vita t-shirt. Kanske inte de bästa kläderna för att befinna sig i... Vad det nu hette.
''Kom'' hörde jag kvinnan säga inifrån rummet. Jag gick långsamt fram till den vita dörren och kollade in. I rummet fanns endast en säng och en brasa. Wow, vilket paradis.
''Vad tycker du?'' Frågade hon samtidigt som hon la ner min resväska på den lilla sängen. Jag pressade återigen fram ett brett leende.
''Jättefint'' ljög jag. Jag hatade att ljuga, jag har alltid kunnat vara ärlig så varför börja ljuga nu? Hon log.
''Du måste få träffa resten av folket som du kommer få arbeta med!'' Sa hon och drog med mig ut ur huset. Hon drog med mig bakom huset, där kryllade det av folk.
''Allihopa! Detta är Rose!'' Ropade kvinnan och alla blickar fastnade på mig.
Jag svalde hårt.
''Hej Rose'' mumlade några. Jag log. ''Hej'' fick jag fram. En man kom genast fram till mig med en spade.
''Ta över!'' Sa han och räckte mig spaden. Jag spärrade upp ögonen och tog emot den. Han pekade på jorden.
''Jag har precis planterat'' förklarade han. ''Häll över jorden''.
Jag nickade tveksamt och tog ett stadigt grepp om spaden innan jag började hälla över jorden så att hålen försvann. Welcome to hell.

Nu börjar Roses äventyr! :D



Comments
POSTAT AV: Cherry

Spännande :D

POSTAT: 2011-10-02 / KLOCKAN: 00:03:06 /



POSTAT AV: Anonym

Jätte bra när kommer nästa!?

POSTAT: 2011-10-02 / KLOCKAN: 00:18:24 /



POSTAT AV: Anonym

spännande!



//Ebba :D

POSTAT: 2011-10-02 / KLOCKAN: 00:37:15 /



POSTAT AV: elena

super bra

POSTAT: 2011-10-02 / KLOCKAN: 00:48:51 / URL: http://fjortizella.blogg.se/



POSTAT AV: Anonym

skitbrraaaaaaaaaaaaa!



men kan hon inte vara typ, lite kaxig eller vad man ska säga åt dom människorna hon jobbar med? iallafall i början, sen börjar hon acceptera det hela och ja.

POSTAT: 2011-10-02 / KLOCKAN: 01:22:12 /



POSTAT AV: Anonym

JÄÄÄÄÄÄTTE BRA!! har väntat på den här delen ;P

POSTAT: 2011-10-02 / KLOCKAN: 02:08:56 /



POSTAT AV: NatNhalie

Snälla skriv du var grym <3

love it

POSTAT: 2011-10-02 / KLOCKAN: 09:31:04 /



POSTAT AV: mimmi<3

skit bra (:

POSTAT: 2011-10-02 / KLOCKAN: 09:44:43 / URL: http://minaberattelser.bloggplatsen.se



POSTAT AV: Jenny

shiiiiit vad bra! du är sjukt duktig på att skriva! :*) <3

POSTAT: 2011-10-02 / KLOCKAN: 10:45:08 /



POSTAT AV: Johanna

yeah man :D

POSTAT: 2011-10-02 / KLOCKAN: 10:53:27 / URL: http://johannaviveca.blogg.se/



POSTAT AV: ella

helt grymt kapitel ! du är verkligen duktig på att skriva!

POSTAT: 2011-10-02 / KLOCKAN: 11:13:48 /



POSTAT AV: Malin

Gryymt! :D

POSTAT: 2011-10-02 / KLOCKAN: 13:55:49 / URL: http://juustiinbiiebernoveller.blogg.se/



POSTAT AV: Izabella

jätte bra! du skriver på ett sjukt bra sätt att man verkligen lever sig in i novellen.

men några ffårgor, ska rose vara där ... hur länge??? och justin? kommer de ses något?



/ www.justinbnovels.blogg.se

POSTAT: 2011-10-02 / KLOCKAN: 18:24:14 / URL: http://justinbnovels.blogg.se/



POSTAT AV: Jojjo

Awesome

POSTAT: 2011-10-02 / KLOCKAN: 22:09:39 /



Ditt namn:
Kom ihåg mig?

E-post: (publiceras ej)

URL:

Kommentar:






Trackback